Vrijdag, 16 mei - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Cathien Steen - WaarBenJij.nu Vrijdag, 16 mei - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Cathien Steen - WaarBenJij.nu

Vrijdag, 16 mei

Door: Cathien

Blijf op de hoogte en volg Cathien

16 Mei 2014 | Duitsland, Helgoland

Een rustig zeetje, van Borkum naar Helgoland. De dag begon met een zonsgang die ons hulde in een schelp van parelmoer. "Licht dat me aanstoot in de morgen". Na de betovering van de vroege ochtend (5 uur) kwam de dag op gang en het werd steeds kouder en heiiger. We hebben een uur gezeild maar de wind was niet het gehele traject gunstig. We hebben om en om wat geslapen en de dag ging rustig voorbij.

Plotseling zag Reijer Helgoland in de verte... Het eiland scheen te bewegen en bleek toch een containerschip te zijn. Een drijvend eiland? ach, fatamorganas hebben we allemaal wel eens.

Nu liggen we op Helgoland. Morgen is de dag bestemd voor inkopen (belastingparadijzen?) en de zo'n en de natuur. Een groepje is op zoek naar jan van genten. Langszij kwam vandaag een bruine rugvin... Wat het was?

Zodra we in de haven liggen komen bezoekers langs om ons piratenschip, vikingschip, wat voor schip dan ook, te bekijken. Het is vooral leuk wanneer mensen begrijpen dat dit schip de eerste vorm van vrachtvaart over de zee mogelijk maakte. Ons schip is uitgedacht na de vikingschepen en ver voor de VOC. Het heeft in haar tijd een grote vlucht genomen in de vorm van Hanze-handelsverbonden door de eigenaren ontwikkeld om hun handel in convooi-vorm te beschermen tegen piraten.
Ons schip heeft bewezen de golfslag van Noord-en Oostzee aan te kunnen door haar vorm en laat dat ook vandaag weer zien.

  • 16 Mei 2014 - 22:03

    Ina Hup:

    Cathien.
    Wauw, ik zie het voor me . . Licht dat ons aanstoot, wat mooi!
    Ik ben zo blij, dat je geniet van de Kogge en het schip naar waarde weet te schatten. Ik geniet van je reisverslagen en ik hoop dat er nog heel veel mooie verslagen volgen! Geniet van het oranje eiland en daarna goede reis richting Cuxhaven! Doe ze allemaal de hartelijke groeten en zorg goed voor elkaar.

  • 18 Mei 2014 - 22:24

    Ina Hup:

    Cathien, we wachten met smart op meer gloedvolle reisverhalen, liefst met foto's van jou.
    Jullie gaan nu het kanaal in? Groetjes Ina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cathien

Met deze middeleeuwse Kogge (replica van een schip uit 1339) zeil ik mee naar Lübeck. Ik zal één van de 9 bemanningsleden zijn. Ik verheug me op de reis en verwacht dat het een avontuur zal worden. Daarom wil ik mijn vrienden laten meegenieten via deze blog.

Actief sinds 01 Mei 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 6444

Voorgaande reizen:

30 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

12 Mei 2014 - 02 Juni 2014

Onder zeil met de Kogge

Landen bezocht: